Hotfix

De laatste weken kwam het hier al verschillende keren voorbij: hotfix applicaties. Omdat er her en der vragen over gesteld werden leek het me wel leuk om er wat meer van te laten zien. Zelf dacht ik lange tijd dat het 'iets' te maken had met de silhouette cameo en omdat die buiten m'n budget ligt dacht ik dat de 'glimsteentjes' ook duur zouden zijn en er van alles voor nodig was. Tot ik een paar weken geleden ergens een startpakket voor hotfix zag wat nog geen tientje kostte! Aangezien ik zelf hier altijd alle cadeautjes voor de sint inkoop, was de keuze voor m'n eigen cadeautje snel gemaakt ;-)
Inmiddels heb ik nog meer steentjes gekocht: je hebt heel veel verschillende soorten, kleuren, maten, vormen etc. En eigenlijk kwam ik er al doende achter welke steentjes ik 'nodig' had. 


Op google vind je diverse filmpjes over hotfix en ja, het is echt waar: het is heel gemakkelijk om te doen, net zo makkelijk als op de filmpjes. Zelf gebruik ik het speciale 'kleefpotlood' wat bij het startset zat en dat werkt reuze handig. 'k Heb er een 2e van bij gekocht omdat Lydia het ook erg leuk vindt om te doen. 

Het werkt als volgt. Je kiest een patroontje (op internet vindt je duizenden gratis patroontjes!) en plakt dit met een plakbandje tegen het schuiven op tafel. Op een dienblad oid werkt ook prima. Dan knip je speciaal strijkfolie op maat (lijkt op plakplastic, maar is geschikt om te strijken) en leg het erop met de plakkant naar boven op het patroon. Ook dit zet je met een plakbandje vast tegen het schuiven. Vervolgens doe je de steentjes op een schoteltje en pak je ze met het potlood op. Je tipt het stipjespatroon aan (op het strijkfolie dus) en omdat de kleefkracht van het folie hoger is dan de kleefkracht van het potlood blijft het steentje op het folie zitten. Let erop dat de mooie kant van het steentje tegen de plakkant van het folie komt en de lijmkant omhoog. Als je zo het hele patroon aangestipt hebt dan haal je het folie los en plak het op het shirt oid en vervolgens strijk je het vast met een velletje bakpapier er tussen. Door de hitte van het strijkijzer smelt de lijm op de achterkant van het steentje. Na het afkoelen kan je voorzichtig het folie verwijderen en tadaaaaa.... ! 
Je hebt ook een speciale applicator. Zelf heb ik die niet, het lijkt me vooral handig als je de steentjes op andere dingen dan textiel wilt gebruiken, want ja het kan ook op schoenen etc., en dat strijkt toch een beetje lastig! 


Het is echt niet moeilijk. Wel heb je er wat geduld bij nodig, zeker bij de grotere afbeeldingen. Lydia begint zachtjes aan in de 'paardenfase' te komen en maakte zelf bijv. deze afbeelding op een gekocht shirt. 
Zo pimpten we de laatste paar weken heel wat gekochte shirts! Als verrassing maakte ik voor Lydia 2 shirts met muzieknootjes omdat ze na de kerstvakantie met blokfluitles gaat beginnen. 
Voor allebei de meiden een wit shirt met een gouden ster, voor Nienke een shirt met een poesje met een blauwe strik...


... en een hello Kitty waar ze zelf bij geholpen heeft...


en voor Lydia een roze shirt met een hele strikkenrij. Die had ik eigenlijk gemaakt voor haar kerstjurk, maar daar vond ik h'm toch wat té voor. 


Voor Joas maakte ik van mat zwarte steentjes een auto, maar die moet ik nog strijken. En het heerlijke aan deze hobby is dat het niet zoveel ruimte kost: al m'n steentjes zitten in 1 zo'n box met kleine vakjes en de patroontjes etc. zitten in een insteekhoesje! Dat is nogal een verschil met m'n stofvoorraad waar ik steeds ruimte tekort voor kom ;-) 

O ja, je kunt de shirtjes met steentjes gewoon wassen op 40 - 60 graden (afhankelijk van het soort steentjes) maar liever niet in de droger doen. Al moet ik zeggen dat er hier wel eens een shirtje mee glipt de droger in en tot nog toe is dan goed gegaan. Strijken doen ik zelf op de achterkant van het shirt, en dat gaat prima! 
En nee, ik heb geen aandelen in hotfix ;-) 


Reacties

sonja zei…
Wat een leuk idee om zo een gewoon T-shirt een persoonlijk tintje te geven.

Populaire posts