Heel veel jurkjes, jasjes en een trui voor een nieuwe uitdaging

Een poos geleden schreef ik het al eens: de uitdaging 'made with needles and love' - elke week 1 kleding stuk loopt eigenlijk (gemiddeld genomen) best goed. Soms is er een week dat ik weinig naai, maar andere weken rollen er zo maar 3 kledingstukken onder de naaimachine vandaan.
Wat niet goed werkt is het bijhouden op m'n blog. Ik zou nu bij nummer 38 zijn terwijl ik in werkelijkheid al ergens in de 80 zit. Dus ja: elke week 1 kledingstuk dit jaar heb ik nu al ruimschoots gehaald. Maar dat bijhouden op de blog niet... Daarom nu maar gewoon verder met de gemaakte kleding laten zien zonder nummers erbij ;-)

Een poosje geleden kocht ik bij Sofilantjes het patroon van de Nivalis jurk. Een heerlijk patroon wat ik inmiddels al heel wat keren maakte. Het valt wel wat smal, dus voor Nienke, die een beetje brede schouders heeft maakte ik h'm een maatje groter.

De eerste maakte ik in een dikke donkerblauwe tricot voor Lydia. Op de kraag en taille flappen eenvoudige metalen knopen met een kroontje erop. Eigenlijk een heel eenvoudig jurkje, maar toch een beetje sjiek. Ze draagt h'm voor de zondag. Ik kan er geen foto van vinden, dus wellicht dat die foto binnenkort nog volgt.

Daarna waren we toe aan wat meer kleur ;-) In m'n voorraad lag nog een Stenzo tricot van vorig jaar. Het jurkje toont nu juist speels en vrolijk!



 En ja, als je wat voor Lydia maak, dan wil Nienke natuurlijk ook wel zo'n mooie jurk! Dus wederom een lapje uit de voorraad gepakt en voor Nienke een jurkje met vogels gemaakt. Ik maakte een 110, maar die valt eigenlijk best klein bij haar. Maar even veel dragen dus voordat hij doorschuift naar nichtje...

En vooruit: ook nog een foto van de zusjes samen!

 

Bij Sofilantjes hebben ze ook het bekende "Liv-rokje" (gratis patroon). Dat maakte ik inmiddels ook al diverse keren. Lydia vindt de zakken in het originele model niet zo mooi, dus verbouwde ik haar rokje zodat de zakken wel naar haar zin zijn. 
Het lapje koos ze zelf op het stoffenspektakel. Ze vindt h'm helemaal geweldig. Ik eerlijk gezegd niet zo, zeker niet voor de winter, maar ja, ze wordt echt een dametje met een eigen smaak hé?! En vooruit, zo nu en dan moet dat dan toch kunnen... 


Voor Nienke maakte ik nog maar een Nivalis in een maatje groter. Het onderste stuk van de mouwen deed ik dit keer ook in de stof van de jurk/ kraag. 


En ook dit keer weer een heel blij meiske! Het stofje is een couponnetje van het stoffenspektakel wat Lydia voor haar heeft uitgekozen. Dat paars is eigenlijk ook niet zo mijn kleur, maar de dames dachten er allebei anders over. En nu het af is moet ik ook toegeven dat het toch wel een heel leuk jurkje geworden is! 


Voor Nienke én Lydia maakte ik nog een Liv-rokje van een gebreide stof die ik bij Herbert textiel kocht. 


Voor Nienke het originele Liv-patroon, voor Lydia weer aangepast zoals het gestreepte rokje hier boven. 


Al wat eerder dit najaar maakte ik voor Lydia en Nienke een kort jasje. Ze zijn gemaakt van een soort dikke tricot met een plastic-achtig laagje erover. Het naaide van geen kant en toen in het eerste jasje klaar had, had ik niet veel zin in het 2e jasje, maar ja, ik wilde ze bij de schoolfotograaf toch hetzelfde jasje aan trekken dus gingen we maar weer aan de slag. Uiteindelijk ben ik wel erg blij met het resultaat! De drukknopen er op waren ook een uitdaging. Op de één of andere manier zijn drukknopen en ik niet altijd vrienden. Ik had er nog maar precies genoeg en de juiste kleur was ook nog eens op bij de marktkoopman. Ik kon dus geen pakje voor de zekerheid kopen... Met zweet in m'n handen heb ik ze er in geslagen. Ze gingen bijna allemaal goed, alleen op één van de klepjes ging het mis. Die sloeg ik scheef: en nee, geen nieuwe op voorraad. Toen heb ik het maar voor zolang met secondenlijm vast gezet. Dat knoopje zit er toch alleen maar voor de sier, en nee, je ziet er op de schoolfoto niets van ;-) 



Voor mezelf maakte ik nog een hele rits jurkjes, maar het is altijd wat lastig om die op de foto te krijgen. Gelukkig wil Lydia zo nu en dan wel voor fotograaf spelen. 
Het jurkje is gemaakt van een soort dikke tricot, met 2 lagen die een beetje bol staan. De mouwen zijn van donker rode Punta di Roma. Het zwarte bloemenlapje kocht ik vorig jaar op de markt, gaf ik uiteindelijk weg omdat die maar bleef liggen, kwam weer terug omdat degene aan wie ik het gaf toch ook niet goed wist wat er mee te doen en verwerkte ik toen maar ik dit jurkje uit de My image. (M1555, herfst/winter 15/16)
Een makkelijk jurkje wat zo in elkaar zit. Ik maakte het alleen een paar centimeter langer. En zo werd het lapje wat van links naar rechts verlegd werd ineens één van m'n favoriete jurkjes van dit moment! 


En dan tenslotte nog de nieuwe uitdaging. Op de blog MaMarieke (klik klik) las ik over een uitdaging: voor het einde van het jaar nog 10 lappen verwerken, of, iets aangepast, 10 kledingstukken naaien. Eerst dacht ik: 10, en dat ik de drukke december maand... Maar toen ik m'n uitpuilende lapjes voorraad zag bedacht ik me dat het eigenlijk geen kwaad zou kunnen daar voor het einde van het jaar nog 10 van te verwerken ;-)
En dus, toch maar aangehaakt om mee te doen met deze uitdaging! 

Meteen een mooi moment om eindelijk eens iets voor Gerbrand te naaien, want dat had ik eigenlijk nog nooit gedaan. In de laatste LMV stond een mooie trui, de Titus. Die leek mij (en Gerbrand) wel wat. Dus een lapje voor de dag gehaald (toch wel makkelijk zo'n grote voorraad) en aan de slag gegaan. Zowel de mouwen als het lijf heb ik verlengd omdat Gerbrand behoorlijk lang is. 
Voor deze proefversie gebruikte ik een gestreepte en effen punta di roma van de markt. Het kostte me 6,25 en nu heb ik nog genoeg over voor een truitje voor Joas. 
En Gerbrand? Die is tevreden: eindelijk eens een trui waarvan de mouwen lang genoeg zijn zonder dat het lijf veel te wijd is! Hij bestelde er meteen nog een paar :-) 


Patroon: Titus trui LMV
Stof: Punta die roma van de markt
Stand uitdaging: 1-10 naaisels / totaal 2m stof


Reacties

Lentebloemen zei…
Wauw!!Wat vind ik dít knap!! Ik mis dit talent dus echt helemaal he;)
Extra leuk om deze creaties bij jou te zien.
Eveline zei…
Hoi Tineke,
Wat een leuke dingen naai jij zeg!
Die trui voor Gerbrand is mooi, heerlijk hè, dat je patronen zelf op maat kunt maken?!

Mag ik vragen welk patroon je voor die korte jasjes van de meiden hebt gebruikt?
Ik zoek zo iets voor Janoa, voor de trouwerij van Annemieke. (Alleen wil ik m niet van tricot maken..)
Ik ben benieuwd!

Succes met de uitdaging van 10 lappen weg naaien voor 31-12, ik zag m ook voorbij komen, maar ga dat in februari denk maar eens doen, nu voor Janoa en mezelf complete sets naaien voor 26-1... Uitdaging genoeg ;)

Jolanda zei…
Wat een vrolijke jurkjes weer! Zoveel naaien... je kast puilt dan toch uit of doe je nog steeds op bestelling? De meisjes groeien ook hard natuurlijk. Die jurk van jouzelf is ook mooi!
Heel erg leuk, dat je voor Gerbrand iets maakte, het staat hem goed (en doe de groeten ook namens mijn Farmer).
Anoniem zei…
Ha Tineke,

Waar koop jij je stoffen altijd?
Ben namelijk ook weer gaan naaien.

Groet,

Els
Hoi Els,

De stoffen koop ik een beetje overal en nergens. Het meeste koop ik bij ons op de markt bij Luciën (Hoogvliet). Daar is bijna alles 2,50 p.m., maar je moet het wel een beetje treffen. Soms zit er wekenlang niets naar m'n zin bij, dan heeft hij ineens weer een paar weken achter elkaar hele mooie stoffen, zoals afgelopen weken diverse stoffen van Noteboom en Punta di Roma voor 2,50. Dan sla ik een flinke voorraad in! De marktkoopman en ik zijn na al die jaren 'dikke vrienden', hij weet precies wat ik mooi vind en zegt ook gerust dat ik, als ik iets wil kopen, beter een week kan wachten omdat hij dan iets beters voor me heeft ;-) Hij staat ook op markten in Maasdam, Oud Beijerland, Maassluis en Dordrecht.

Ik koop ook wel bij Driessen (o.a. in H.I.Ambacht op de markt, maar ook online, op de markt daar staat ook nog een andere stoffenkraam) of bij de Stoffenkraam (o.a. in Sliedrecht en ook online). En 1x per jaar ga ik naar het stoffenspektakel in Ahoy, meestal in het najaar. Die in het voorjaar sla ik meestal over.
Eigenlijk koop ik liever niet online, omdat ik al een paar keer gehad heb dat het toch net niet was wat ik bedoelde. Stof wil ik toch even voelen! Ik heb zowel bij Driessen als bij de stoffenkraam online wel eens een miskoop gedaan. Ook weleens bij een andere webwinkel gehad dat de stof heel scheef was. Bij Herberttextiel koop ik wel zo nu en dan online, daar heb ik tot nog toe geen miskopen gehad!

Pas maar op, als je het naaivirus eenmaal weer te pakken hebt....!

Groetjes Tineke
sarina zei…
wat een gezellige blog! Die jurk met die kraag en knoopjes zo gaaf! Dat lijkt me voor mijn meiden ook heel leuk! En dat liv rokje ook. De jurk voor jou ook erg mooi! Prachtige stof heb je gebruikt, en de jasjes van de meiden heel mooi, uit een sue en blue of niet?
groetjes sarina
Danielle zei…
Leuk zeg, weer zo'n volle post. Op zijn tijd is fleurig ook gewoon leuk. Jouw bloemenjurkje staat je echt leuk! En die trui voor je man is ook prachtig. heb hem vorige week ook voor mijn man gemaakt, hij vond de kraag eerst wennen, maar heeft hem nu al diverse keren gedragen.
Mariette zei…
Wat een collectie, leuk hoor allemaal!
Wilma zei…
Jij gaat snel!! Het ziet er allemaal zo mooi uit. Trui voor je man is ook erg mooi.
Mijn man is geen truien man. Liefst overhemd, maar daar begin ik niet aan om te naaien.
Groet, wilma
Trudy zei…
Jeee... ik kijk eventjes een poosje niet op je blog en je kinderen zijn de lucht in geschoten! Prachtige modellen in prachtige modellen. Ik doe het je niet na hoor, knap hoe jij die mooie kleding allemaal maakt!!

Populaire posts