recept suikerbrood en krentenbrood

Naar aanleiding van m'n vorige post kreeg ik de vraag of ik de recepten wil delen. Natuurlijk!
Al moet ik wel wat bekennen... De ontbijtkrans was gedeeltelijk met behulp van een pakje gemaakt... Dat doe ik eigenlijk nooit, maar er stond nog een pak 'möhnwikkel' of vrij vertaald in het Nederlands: Maanzaadkrans. Ooit een aantal pakken van gekocht (in Duitsland) toen ik nog meer met pakjes werkte en er stond er nog één over de datum te gaan. Tja, wat doe je dan... weggooien is eigenlijk ook zonde en de meest beruchte e-nummers (waarom ik normaal geen pakjes gebruik) zaten er niet in. Wel wat 'oranje' e-nummers. Vooruit, toch maar een keer gebruiken dan.
De vorige keer dat ik h'm bakte vonden we het maanzaad in de vulling alleen veel te overheersend. Daarom heb ik dat nu door een theezeefje gedaan zodat de maanzaadkorrels er grotendeels uitwaren. Toen was alleen de vulling bijna gehalveerd... Gelukkig had ik nog wat banketbakkersroom (oei, ook al niet helemaal e-nummer vrij) over van de puddingbroodjes die ik eerder die week maakte. Dus die heb ik toen bij de vulling gedaan en dat bleek een groot succes.
Het recept van de ontbijtkrans kan ik dus niet precies geven omdat het uit een pakje was, wel heb ik een recept van een ontbijtkrans die me vergelijkbaar lijkt. Die hoop ik binnenkort te proberen en als die succesvol is dan zal ik dat recept alsnog geven!

Suikerbrood is niet moeilijk om te maken. Ik gebruik hiervoor het recept van de molen waar ik het meel koop. (Molen de 4 winden in Rotterdam) Ik heb dan ook voor het gemak het recept even van hun site gekopieerd zodat ik niet zelf het hele verhaal hoef te typen :-)


Fries Suikerbrood


(Dit kunt U alleen bakken met de echte suikerchips, gewone suikerklontjes smelten geheel weg.)
Bij gebruik broodbakmachine pas op voor beschadiging van het bakblik

Benodigd:
500 gr. ongebleekte bloem
275-300 ml water
250 gr. suikerchips
2 theelepeltjes zout
1 theelepeltje kaneel
25 gr. verse gist of 5,5 gr. gedroogde gist

Werkwijze:
Los 25 gram verse gist op met een gedeelte van 3 dl. lauw (handwarm) water of als U gedroogde gist gebruikt roer dan de gist door de bloem. Roer de rest van het water, 1 afgestreken theelepeltje kaneel, de opgeloste gist of gedroogde gist en 25 gram zachte boter goed door 500 gram bloem. Even kneden en dan de 2 theelepeltjes zout erbij doen. Flink afkneden. Dan de suikerchips toevoegen. Vervolgens goed kneden tot een soepele bal. Zet het gedurende 1 uur in de voorverwarmde oven (ca. 50 C.) om te laten rijzen met de ovendeur op een kier. Bakken ca. 30 minuten op 225 C. Voor het bakken eventueel afdekken met zilverfolie om een te bruine korst te voorkomen. Het brood is gaar als het hol klinkt als U er opklopt. Voor een mooie bruine korst bestrijken met water zodra het brood uit de oven komt. Ook kunt U van te voren als U het broodblik hebt ingevet er suiker in strooien en dit verdelen in het broodblik zodat het aan de kanten blijft plakken. U krijgt dan lekker ‘plakkend' en zoeter brood.
P.S. Suikerchips zijn een soort klontjes suiker die speciaal worden vervaardigd voor suikerbrood. U kunt ze vragen aan een 'bevriende' bakker of...... eenvoudiger bij ons kopen. In receptenboeken staat voor suikerbrood altijd opgegeven 'suikerklontjes'. Dit wordt een grote teleurstelling want deze smelten helemaal weg.

Zelf gebruik ik m'n kneedmachine om 4 degen in 1 x te maken (2 suikerbrood en 2 paasstol dit keer) en dan kneed ik de laatste minuten met de hand om zo de suikerchips toe te voegen. In de broodbakmachine kan dat niet ivm de anti aanbak laag die daarvan kapot gaat. In m'n kneedmachine kan het wel maar gaan de suikerchips kapot... Ook laat ik het brood rijzen, sla het door en laat het dan nog eens rijzen, net als gewoon brood dus. Het rijzen doe ik niet in de oven maar gewoon op de aanrecht met een vochtige theedoek erover, dat gaat net zo goed. Bij het kneden merk je trouwens dat de suikerchips wat smelten, geen zorgen, dat is normaal! Er blijven genoeg 'hele klontjes' over! 
Het krentenbrood is net zo makkelijk. Nadat ik een deeg voor witbrood gemaakt heb (zie bovenstaande met uitzondering van de suikerchips) doe ik er krenten en/ of rozijnen bij. Ook een beetje kurkuma (specerij) voor de kleur. Voorheen gebruikte ik ook krentenbroodverbeteraar, maar die heb ik afgeschaft nadat ik de ingrediënten eens goed bestudeerde. (Juist, slechte e-nummers...) En ik moet zeggen dat we het helemaal niet gemist hebben. Natuurlijk kan je er alles doorheen doen wat je lekker vind: stukjes walnoot, sucade, gember... Wij houden het meest van alleen krenten en rozijnen en natuurlijk amandelspijs. Die koop ik eens in het jaar een paar kilo bij een mevrouw die het zelf maakt, heerlijk! Ook bij dit brood kneed ik de vulling er de laatste paar minuten met de hand door. Na de eerste keer rijzen sla ik het door, rol er een rechthoekige plak van en leg daar de amandelspijs als een staaf op. Het deeg rol ik op (om de staaf dus) en maak ik aan de bovenkant wat nat met water. Dan strooi ik wat amandelschaafsel op tafel en druk daar even het brood in met de natte kant. Nu nog eens laten rijzen en daarna afbakken. 
Zie je wel hoe simpel het is? Zo kan je allerlei variaties bedenken. Als je bijv. een gedeelte van het water vervangt door wat tomatensap en je vult het deeg met kaas-ui-olijf en wat kruiden krijg je bijv. een heel ander brood wat ook erg lekker is! Gewoon wat proberen dus...In juni hoop ik trouwens een workshop zuurdesembrood bakken te volgen. Het lijkt me erg leuk om zuurdesembrood te kunnen maken maar m'n pogingen tot nog toe willen niet zo lukken... Daarom me toch maar eens opgegeven voor de workshop bij Levine. Ik heb er echt zin in en ben erg benieuwd! Wordt vervolgt dus :-)



Reacties

Unknown zei…
Mooi recept, vind leuk dat je het over e-nummers hebt. Veel Mensen vinden dat niet goed omdat ze dan niet weten wat het is. Terwijl tegenwoordig zetten ze de namen maar op de verpakking in plaatst van de e-nummer.

Ik ga je recept denk eens uitproberen.
Jolanda zei…
Mijn zus werkt met zuurdesem, ik ben er ook erg benieuwd naar. Ik heb het stukje bij Levine ook gezien, maar ik moet bij iedereen echt gaan bijlezen.
Die suikerchips, is dat hetzelfde als parelsuiker?

Ik heb 't recept voor het suikerbrood opgeslagen, dank je.
Trudy zei…
Dankjewel hoor voor de recepten! Ikzelf maak ook wel eens suikerbrood, dan zet ik het kneedprogramma van de broodbakker aan en doe er later met de hand de suiker door. Gaat prima hoor!! Fijne dag verder!!
O het klinkt heel lekker, ik maak ook wel suikerbrood met de hand en dan doe ik er ook suikerchips in...heerlijk om te maken.
Het andere recept kende ik niet.

Lieve groet,
♥Eefie
Hier is suikerbrood ook favoriet, maak het niet zo vaak..dan blijft het leuk:)
Heerlijk dat het tuinleven weer gaat beginnen, he?
Soms denk ik in het weekend wel eens aan jullie...ben dan een klein beetje jaloers:) op jullie mini (werk)vakantie's!
Fijne avond, groetjes Hannie
Aritha V. zei…
Leuk! Wij eten het altijd op zondagmorgen. Heerlijk!
Andrea zei…
Lekker hoor!
Ik heb vorige week ook de laatste pakjes weggewerkt. De kast is nu leeg, dus nu voor echt puur!
Echt een uitdaging he, om zo te bakken!
groetjes Andrea

Populaire posts