Zelfgemaakte kaas

Bij Kelly last ik pas iets leuks: zelf kaas maken. En voor ik het bericht goed en wel gelezen had, had ik het kookboek waar zij over schreef (Home made van Yvette van Boven) al gereserveerd bij de bieb! Gelukkig was het boek daar aanwezig, dus snel gehaald. Na het recept nog eens goed gelezen te hebben was ik helemaal om: dit klonk heel simpel, én lekker! En ik was blijkbaar niet de enige die er zo overdacht.
Toen ik de volgende dag thuis kwam uit m'n werk stonden de ingrediënten me al op te wachten: Gerbrand vond het ook zo leuk dat hij maar vast boodschappen had gedaan!

Je hebt nodig: karnemelk, volle melk, een beetje citroensap en wat zout. (Wij gebruikten citroenzuur, want dat had ik nog in huis - ging ook prima!) De melk met citroensap (of zuur) breng je tegen de kook en dan zie je dat de wei en wrongel zich scheiden. Dit giet je door een zeef, voeg de zout toe en doe het dan in een bakje waar je een pers mee improviseer. Na een uur of 12 is je kaasje al goed!
Wij kozen ervoor om het kaasje een pekelbadje te geven waardoor de structuur en de kaas veranderd. Na 2 dagen in een bakje met een halve liter water en een schepje zout leek het kaasje op mozarella. Op de foto komt het kaasje net uit het badje, vandaar dat het nog wat nat oogt :-) Heerlijk op een toasje, over een ovenschotel en gisteren door de pastasaus!

Voor komend weekend staat er weer een kaasje op het menu, maar we zijn er nog niet helemaal over uit of het een roomkaasje wordt met ananas, een kaasje met walnoten en honing of toch één met kruiden. Ach, dan hebben we volgende week toch gewoon nog iets te proberen?!

Als je ook een kaasje wil maken (echt een aanrader, want heel simpel en lekker!) neem dan even een kijkje op de blog van Kelly, of haal het kookboek bij de bieb. Daar staan nog veel meer lekkere recepten in zag ik, zoals een no knead-brood (brood zonder kneden), lavash crackers etc.
Heb gisteren dus ook nog maar haar andere kookboek (home made - winter) gehaald, daar zag ik ook al allerlei lekkers in staan. Nu alleen nog wat meer tijd vrij zien te maken...

En o ja, van de wei die overblijft met het kaasmaken kan je heerlijke wei-pannekoeken bakken! (Gewoon de wei gebruiken ipv melk) We probeerden ook taxi te maken, maar die was, hoewel niet onaardig, nog niet helemaal naar ons zin. De wei-griesmeelpap vond ik een beetje te veel naar karnemelkse pap smaken (ik houdt niet van karnemelk), maar dit weekend probeer ik er gewoon de ontbijtkoek mee te bakken. Dat doe ik wel vaker met karnemelk, en daar proef je niets van :-)

Reacties

Aritha V. zei…
Leuk joh! En dat het nog gelukt is ook!
Muisje zei…
Wat een leuk idee, het zou mij iets te gewaagd zijn.

groeten Herma
@ Herma: ach, als het niet zou lukken dan ben je er nog weinig aan kwijt: een pak volle en een pak karnemelk. Dus dat vonden we het risico wel waard :-)
Wanneer starten jullie een kaasboerderij:)))
Ik vind het geweldig om te lezen...als je zo bewust bent van alle som je heen en je probeert daar ook naar te leven en een weg in te vinden...heel erg waardevol en voor lydia een prachtvoorbeeld.

Lieve groetjes,
♥Eefie
Wat leuk dat je zelf het kaas maken hebt geprobeerd en geweldig dat jij en Gerbrand er allebei zo enthousiast over zijn! Ben benieuwd welke smaakjes jullie allemaal nog meer gaan uitproberen. Enjoy!
Michelle zei…
Dat is een mooi gelukt kaasje en als hij nog lekker smaakt helemaal goed, ben benieuwd naar jullie volgende smaken en keuzes!

Liefs Michelle
L zei…
O dat klinkt heerlijk en makkelijk!
Ik ga eens op Kelly's site kijken!
Veel plezier met het kaasmaken, ik denk dat we nog wel wat kaasjes voorbij zien komen ;-)
Groetjes Lisette
hokje zei…
Wat leuk dat je dit allemaal zelf uitprobeert, ik ben benieuwd wat voor lekkers er allemaal nog gaat volgen...

Fijne dag. Lieve groet, Miranda
Willemien zei…
Wat leuk! En ik ben benieuwd naar de smaak. Misschien ga ik het ook nog eens proberen!
En, heb je veel plezier van je kneedmachine? Ben nu ook weer wat meer aan het brood bakken, maar mijn broodbakmachine is te klein voor het formaat brood dat ik wil bakken, dus kneed ik het ook met de hand. Ik vind het best leuk om te doen, maar het is wel tijdrovend. En je kan dan ook niet zo makkelijk meer broden tegelijk bakken.

Eet smakelijk van jullie kaasje!
Jolanda zei…
Super zeg, kun je de kaas ook wat ouder laten worden, zodat je meer een snijkaasje krijgt?
Of is dat weer een andere manier van bewerken?
Dat boek zet ik meteen op mijn lijstje...
Wat een heerlijke ideeën komen er weer langs, dit is nou echt onthaasten,hé?
Ik ga het graag ook eens proberen!
Lieve groet, Hannie
Anoniem zei…
Wat is de site van Kelly dan. Want zo'n kaasje wil ik ook wel eens maken. Groetjes Marja
@ Jolanda: bij het recept staat max. 3 dagen in het pekelbadje. Het is meer een kaasje als franse kazen etc. dan een 'goudse kaas' zal ik maar zeggen...
@ Marja: als je op het roze gekleurde 'Kelly' klikt (im mijn post) kom je meteen bij het juiste berichtje op haar blog!
Kom Achterom zei…
Klinkt super leuk en vooral lekker!!
Ga het ook denk ik maar eens avonturen!1 hihhi
fijne dag
Yolanda
Pleuntje zei…
O wat leuk dat jullie nu ook al kaasjes maken. Wat wordt de volgende stap ?
Een winkeltje aan huis ?
Leuk om te lezen. X
Danielle zei…
Oh wat leuk dat je dat uitgeprobeerd hebt! Lijkt me heerlijk.
groetjes DAnielle
Anoniem zei…
Het enthousiasme straalt van je stukje af!
Geweldig wat jullie allemaal proberen, Tineke...petje af!
En... helemaal superleuk dat wij een kijkje daarbij mogen nemen.

Glaasje wijn erbij en wat zal je kaasje smaken ;-)

Liefs, @Let ♥
Lena zei…
Leuk! Je bent me net voor geweest!
Afgelopen weekend maakte ik het brood zonder kneden uit de pan, zie mijn blog.
Inderdaad een boek waar je de kriebel van krijgt!

Populaire posts