Nazomeren

Deze week (en vorige week) heb ik vakantie. Twee weken vrij om heerlijk te kunnen nazomeren. Maar vanwege alle drukte met badkamer verbouwen, tuin en oogst verwerken kwam het er niet van om op vakantie te gaan. Nou ja, we waren in juni/ juli tenslotte ook al naar Frankrijk geweest en we hebben vorige week wel in het tuinhuisje geslapen. Dat geeft ook het ultieme vakantiegevoel!

Gisteren besloten we toch een dagje uit te gaan. Het weer zat niet helemaal mee, maar vooruit. We gingen naar Oostvoorne, dat is hier niet zo ver vandaan en het is er prachtig, niet alleen het strand, maar zeker ook de duinen.
Eerst namen we een kijkje in het bezoekerscentrum (waar Lydia bijna een opgezette eend onthoofde - oeps!)
Daarna gingen we een wandeling door de duinen maken en  namen we tassen mee zodat we bramen konden plukken. Het leverde helaas niet veel bramen op want toen we nog geen 5 minuten op pad waren werden we flink aangevallen door dazen. Ze zaten (en beten) overal, zelfs door de kleren heen. Wonder boven wonder bleven ze van Lydia af, behalve één en die sloeg ze waarempel zelf dood nog voordat tie kon bijten!
We besloten snel terug te gaan naar de auto en ons geluk ergens anders te beproeven. Ondertussen zijn de beten (dazen steken niet maar bijten) op m'n benen harde schijven geworden zo groot als m'n vuist. Het gloeit, klopt en jeukt verschrikkelijk, het lijkt wel een allergische reactie ofzo, bij Gerbrand zijn de plekken niet veel groter dan gewone muggenbulten. Ik probeer het te koelen met azijn, dat helpt wel een beetje, maar het hele huis stinkt nu naar de azijn :-(

Bramen vonden we overigens niet veel meer, maar vlierbessen des te meer en die hebben we dan ook flink wat geplukt. We zagen ook allerlei andere soorten bessen, maar omdat ik niet goed wist wat dat voor bessen waren hebben we maar het zekere voor het onzekere genomen en die laten hangen.
Toen we thuiskwamen bedachten we dat we de bessen beter zo snel mogelijk konden verwerken, dus draaide de sapketel gisteravond overuren. We deden er nog wat appel bij voor de smaak. Van vlierbessen kan je heerlijke siroop maken die nog gezond is ook. Het schijnt goed te werken tegen griep e.d., dus dat is weer mooi meegenomen.

Vanmorgen scheen het zonnetje heerlijk. We besloten dan ook om naar de tuin te gaan om wat te werken en te oogsten. De herfstframbozen beginnen nu flink te rijpen, de laatste bonen en natuurlijk weer de onvermijdelijke courgettes: een stuk of 15 dit keer...

Lydia hielp ijverig mee!
Vanmiddag gingen we thuis weer aan de slag met het appel/vlierbessensap van gisteren. Door suiker en citroenzuur toe te voegen maakten we er siroop van. We hielden er 5 liter aan over!
Om de courgettes (in kleine blokjes) in te kunnen vriezen moesten we iets anders uit de vriezer halen. Dat werden de laatste bakken met aardbeien, aalbessen, zwarte bessen en eerder geoogste frambozen. Met de bramen van gisteren en frambozen van vandaag erbij leverde dat 7 potten jam en 3 1/2 liter siroop op. We kunnen er dus weer eventjes tegen! Binnenkort hopen we op zolder een nieuw voorraad rek te maken want in de kelder komen we ruimte te kort om alle oogst te bewaren!


Hier nog een foto van de tuin. De pergola op de voorgrond is de erfafscheiding langs het wandelpad van de vereniging. Hij is nog niet af. Deze willen we nog wit verven en laten begroeien met fruit. (Druiven. tayberry en Japanse wijnbes)


En nog een kijkje langs de zijkant van het huisje naar achteren...



Reacties

Pleuntje zei…
Als dat geen vakantiegevoel is. Hopelijk heb je nu minder last van de beten. groet Petra
oh wat heerlijk jullie vakantiehuis in eigen tuin! en jullie hadden gisteren beter naar drenthe kunnen komen voor een dagje uit, het was hier een mooie zomerdag!
als je vandaag nog last houdt van die beten zou ik toch de dokter even bellen, misschien moet je dan antibiotica, mijn man had dat laatst ook.

fijn weekend!
lieve groet, Tjits
Oude lappen zei…
Wat een mooie groententuin hebben jullie. Jullie hebben echt wel groene vingers. Zo leuk als je van je eigen groenten en vruchten kun smullen. Ik zie dat de klein Lydia al in opleiding is.
groetjes
Unknown zei…
Zo'n reactie krijg ik bij elke gewone muggenbeet, ik heb er dan zo'n 3 weken vreselijke last van, het gaat op den duur ontsteken en ik voel me helemaal ziek. Dus probeer ik het te voorkomen door me in te sprayen en als ik toch gestoken ben, neem ik direct medicijnen die ik daarvoor altijd in huis heb. Ik hoop voor je dat het bij jou niet zo'n vaart zal lopen!
Wat ziet jullie tuin er toch gezellig uit!!
Jolanda zei…
Goed zo, Lydia... korte metten!
Gelukkig maar dat ze niet gestoken is. Idd in de gaten houden, Tineke, mijn moeder had ook eens van die nare bulten/schijven gkregen en had ook wat van de dokter ervoor.
Lekker hoor, al die oogst.
@Let zei…
Wat een heerlijk vakantie gevoel daar in jullie tuinhuis!
Dat je er ook slapen kunt lijkt me helemaal super gezellig én knusjes :)
Hè wat vervelend dat je zo'n gigantische reactie hebt gekregen op je dazen beten, hou idd maar in de gaten, anders zou ik zeker de HA raadplegen.
Heb je geen koorts?

Tineke, dit heb ik even op internet opgezocht voor je : houdt de wond in de gaten; wanneer in de dagen na de beet een rood gebied rond de bijtplaats ontstaat of wanneer er gele korstjes rond de wond ontstaan kan er sprake zijn van een bacteriële infectie. Ga in dat geval naar uw huisarts. (Einde internet)

Lydia lijkt 'met de dag' parmantiger te worden, ze voelt zich echt op haar gemak tussen al wat groeit en bloeit!

Goed weekend en groetjes,
@Let...♥
Unknown zei…
Leuk idee had je trouwens achter gelaten op mijn blog!!Oh...er valt zoveel leuks te maken :-))
Groetjes, Corine
Aritha V. zei…
Wat een mooie foto's. Daar wordt ik helemaal vrolijk van op deze regenachtige dag!
Michelle zei…
Heerlijk jullie groententuin met tuinhuisje! en Lydia is zo schattig, ze helpt al goed mee!!

Lieve groetjes Michelle

Populaire posts